Saturday 24 August 2013

Jaundis

Nahdan didapati jaundis masa hari ke-5  sewaktu nak maklumkan dah bersalin pada klinik kesihatan KLIA. Disebabkan dah sampai klinik, terus buat check-up nahdan dan umi skali. Nurse nampak Nahdan dah mula kuning, ambil darah lagi di kaki. 

Di bawah ni adalah kronologi mengambil darah Nahdan. Rasa terkilan jugak la sebab kena datang setiap hari.. buat diri tak tenteram je.

22.4.2013 183.4 gmol/l
24.4.2013 207.7 gmol/l
25.4.2013
26.4.2013 213.8 gmol/l
29.4.2013 212.2 gmol/l
2.5.2013  202.4 gmol/l

dalam tempoh 14 hari pertama, memang akan ada turun naik bacaan bilirubin.

8.5.2013   176 gmol/l
disebabkan nahdan sudah dikategorikan sebagai prolong jaundice, doktor suruh hantar darah nahdan ke hospital seremban untuk uji fungsi hati. ujian ni untuk lihat samada kuning disebabkan hati bermasalah ataupun jaundis susu ibu.
direct (fungsi hati ) + indirect (susu ibu)

22.5.2013 dapat keputusan prolonge jaundice bagi direct + indirect = 119 gmol/l
pecahan untuk keputusan ni:
Total Serum Bilirubin
Plasma Direct bilirubin 49.0
Plasma indirect bilirubin 70.0
Plasma Total bilirubin 119.0

Bacaan above 40 masih dikira tinggi. doktor suruh ambil darah nahdan untuk buat ujian lagi sekali. doktor cakap selalunya kali kedua ni tahap bilirubin fungsi hati tu memang akan kurang. tapi just to be in the safe side. so, umi ok je. sebab itu yang terakhir kali nahdan akan diambil darah untuk jaundis.

salah satu sebab kuning lambat turun adalah disebabkan tali pusat nahdan lambat tanggal.
tali pusat tanggal pada minggu ke 3.

kesimpulannya kuning nahdan habis hampir nak sebulan. sama la juga dengan kakaknye. Lagi, umi ada jaundice susu ibu, jadi bertambah lambat la kuning dia nak turun. memang akan turun, cuma sikit-sikit. 

Nasihat: lain kali tak perlu lah nak bagi baby diambil darah banyak kali. bila dah tau kuning tu, terus je buat ujian fungsi hati. dari situ kita dah boleh tau apa masalahnya. kalau hanya disebabkan jaundis susu ibu, jadi tak payah la nak ambil darah hari2. kesian ngan baby kena cucuk di kaki untuk ambil darah. masa wani dulu siap ambil darah di tangan, tapi takde la sampai hari2. Kalau dah tau bukan masalah fungsi hati, kita tinggal monitor je tahap kekuningan jangan bagi sampai kebahagian kaki baby dan ambil darah pun 3/4 hari sekali ke..

Umi memang tak mahu campur dengan susu formula walau tahu umi jaundis susu ibu. selagi demam kuning Nahdan terkawal dan berkurang, umi teruskan juga dengan menyusu badan. Sebab walau apapun, susu ibu adalah yang terbaik. Kita dah usaha, doa dan tawakkal je lepas tu.

Umi dah cuba cari maklumat setakat ni, apa yang ada dalam susu ibu tu yang menyebabkan jaundis susu ibu, dan masih belum berjumpa dengan jawapannya. Nanti dah jumpa, umi update lagi.

No comments:

Post a Comment